در این مقاله میخوانید

  • چطور گیف بسازیم؟
  • چطور حجم گیف را کم کنیم؟
  • چطور گیف بسازیم؟
  • چطور حجم گیف را کم کنیم؟

۱۰ راه کاهش مالیات؛ چگونه مالیات کمتری بدهیم؟

در واقع یکی از سؤالات اصلی که برای بسیاری از صاحبان کسب و کار‌ها پیش می‌آید این است که چگونه مالیات کمتری بدهیم یا حتی ندهیم! احتمالاً برای شما هم بسیار مهم است که بدانید آیا راهی برای به حداقل رساندن مبلغ مالیات یا در شرایطی عدم پرداخت آن وجود دارد یا نه؟ یا اینکه آیا تا به امروز برای کاهش مالیات قانونی تصویب شده؟ برای پاسخ دادن به این سؤالات پیشنهاد می‌کنیم حتماً این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

روش­های پرداخت مالیات کمتر

در گذشته به مالیات خراج گفته می‌شد و امروزه به آن عوارض می‌گویند. به طور کلی این پدیده هر اسمی داشته باشد، قطعاً شما به فکر فرار از آن یا به حداقل رساندن آن هستید؛ چرا که مالیات می‌تواند هزینه‌های کسب و کار شما را افزایش دهد و در شرایطی باعث ضرر رسیدن به شما بشود. در واقع طبق حدیثی از امام علی (ع) مالیات برای گذراندن جامعه امری واجب است؛ در نتیجه بر اساس این حدیث در واقع کسب و کار‌ها عوارض می‌دهند تا به واسطه آن جامع بازسازی شود اما پرداخت یا دریافت افراطی مالیات سبب آسیب رسیدن به کسب و کار‌ها و در نتیجه آسیب رسیدن به جامعه می‌شود. در واقع مشکل از جایی شروع می‌شود که مالیات برای بسیاری از کسب و کار‌ها به صورت ناعادلانه مبدل شود. در نتیجه در چنین شرایطی می‌توان برای کاهش عوارض یا همان مالیات اقدامات مؤثری انجام داد؛ اما به طور کلی باید بدانید که نمی‌شود از مالیات به طور کامل معاف شد! در ادامه برخی از این راهکار‌ها و قوانین مربوط به آن را ذکر می‌کنیم تا با آگاهی کافی در این زمینه بتوانید اقدامات لازم را به عمل بیاورید.

بررسی قوانین کاهش مالیات سازمان‌ها و کسب و کار‌ها

به طور کلی اگر فکر می‌کنید که مالیات کسب و کار شما بیش از حد و نا عادلانه است و فشار زیادی را به شما وارد کرده، می‌توانید راهکار‌های زیر را پیش بگیرید.

ادغام محل کار با منزل

در واقع یکی از راهکار‌های اصلی برای کاهش مالیات ادغام کردن محل کار و منزل است. با این کار هزینه‌های ماهانه شما از قبیل آب، برق، تلفن و گاز تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. اگرچه ممکن است این میزان کاهش هزینه‌ها چشمگیر نباشند، اما با این وجود در صورتی که شرایط تلفیق محل کار با منزل برایتان فراهم باشد، این کار می‌تواند قدم مؤثری به حساب بیاید.

کمک به مؤسسات خیریه

راهکار دیگر برای کاهش مالیات، کمک به مراکز خیریه است. در واقع با این کار هم پاداش اخروی در پیش خواهید داشت و هم تا حدی می‌توانید تخفیف مالیاتی دریافت کنید. حتماً در نظر داشته باشید که اسناد و مدارک مربوط به امور خیریه خودتان را در یک جای مطمئن نگه دارید تا در صورت نیاز آن را به مسئول مالیات ارائه دهید.

پیگیری اخبار تغییر قوانین مالیاتی

به طور کلی هر ساله قوانین مالیاتی کمی تغییر پیدا می‌کنند و در طی این تغییر‌ها ممکن است برخی مشاغل شامل تخفیف‌های مالیاتی شوند. در نتیجه برای کاهش مالیات کسب و کار خود حتماً اخبار مربوط به تغییرات قوانین را به منظور بهره‌مندی از تخفیف‌ها دنبال کنید.

بررسی همه هزینه‌های کسب و کار

با بررسی جزئی‌ترین هزینه‌های جاری خود در طول ماه و زیر ذره بین بردن آن‌ها، می‌توانید تسلط بیشتری بر مخارج و درآمد‌های خود داشته باشید و از این طریق فشار مالیاتی را کمتر کنید.

اعلام درآمد سال قبل خود به مامور مالیات

توجه داشته باشید که اگر به امور مالیات در خصوص درآمد فعلی شما سؤال بپرسید، بهتر است درآمد سال گذشته‌تان را به جای درآمد سال جاری بیان کنید.

پرداخت به موقع مالیات‌ها

کاملاً واضح و مشخص است که اگر عوارض و دیگر بدهی‌های مالی خودتان را به موقع پرداخت کنید، مشمول تخفیف‌های مالیاتی خواهید بود.

همکاری با یک حسابدار مجرب

برای کاهش مالیات کسب و کار خود، حتماً از دانش و تجربه یک حسابدار مجرب و حرفه‌ای بهره‌مند شوید.

شرح استهلاک ابزار آلات و دستگاه‌ها به مسئول مربوطه

به طور کلی برخی از اموال کسب و کار‌ها از قبیل ابزارآلات و ماشین آلات صنعتی با گذشت زمان دچار استهلاک می‌شوند و به همین واسطه شما باید این استهلاک را گزارش دهید. با این کار می‌توانید از تخفیف‌های نسبی بهره‌مند شوید و در این صورت کاهش مالیات بر درآمد به شما تعلق خواهد گرفت.

تهیه تمام مجوز‌های لازم برای فعالیت

اگر می‌خواهید از تخفیف‌های پرداخت عوارض و مالیات بهره‌مند شوید، نباید به هیچ عنوان از راه‌های غیرقانونی برای کاهش مالیات کسب و کار خودتان استفاده کنید. در نتیجه قبل از شروع کسب و کار خود باید مجوز‌های لازم را از مراکز مربوطه دریافت کرده و به صورت قانونی فعالیت خودتان را آغاز کنید.

تعیین محدوده هزینه‌ها

به طور کلی هر چه هزینه‌های شما در محدوده خاصی قرار داشته باشند، قطعاً سوددهی کمتری هم خواهید داشت و قاعدتاً عوارض کمتری هم پرداخت می‌کنید.
حالا که تا اینجای مطلب با راهکار‌های کاهش مالیات حد زیادی آشنا شدید، در ادامه با ما همراه باشید تا به شما بگوییم کدام مشاغل معاف از عوارض و مالیات هستند.

اصناف و مشاغل معاف از مالیات کدامند؟

براساس آخرین گزارش‌هایی که در سال جدید به دست آمده، قرار بر این شد که در سال ۱۴۰۱ افرادی که درآمد سالانه کمتر از ۶۰ میلیون دارند از مالیات معاف شوند. همچنین به غیر از این افراد اصناف و مشاغل زیر هم از پرداخت مالیات معاف هستند:
• مشاغلی که در دوران همه‌گیری کرونا دچار ضرر و خسارت شدند.
• مشاغلی که در حوزه انتشار کتب کمک درسی فعالیت دارند و تا حداکثر ۲۰۰ میلیون تومان در سال درآمد داشته باشند.
• مشاغل مربوط به واردات اتومبیل‌های آمبولانس از عوارض گمرکی معاف هستند.
به طور کلی باید بدانید اشخاصی که صاحب مؤسسات کنکوری هستند، در سال‌های اخیر جزء مشاغلی محسوب می‌شدند که از مالیات معاف بودند؛ اما امسال دیگر این شرایط وجود ندارد.در نتیجه این مشاغل هم موظف به پرداخت مالیات هستند.

کدام شغل‌ها مشمول مالیات کمتری هستند؟

در ادامه به شما می‌گوییم به کدام مشاغل مشمول مالیات کمتری هستند.
• سازمان‌های مربوط به نگهداری از معلولین ذهنی
• سازمان‌های فعال در حوزه عشایر و روستاییان و کارگران
• افرادی که از بیمه‌های مختلف پول دریافت می‌کنند (مثل بیمه عمر)
• اصناف و مشاغلی که در حوزه ساخت مکان برای کودکان بی‌سرپرست فعالیت دارند
• مراکز و سازمان‌هایی که به نوعی مبلغ دینی هستند
• سازمان‌ها و مراکزی که برای ایرانگردی هزینه می‌کنند

انواع مالیات مشاغل و کسب و کار‌ها

در واقع باید بدانید که مالیات مشاغل مختلف با یکدیگر متفاوت است.
در واقع باید بدانید که مالیات مشاغل مختلف با یکدیگر متفاوت است.

مالیات مستقیم

انواع مالیات‌های مستقیم به صورت زیر هستند:
• مالیات بر املاک
• مالیات بر حقوق
• مالیات بر دارایی ( که به دو دسته مالیات بر ارث و حق تمبر تقسیم‌بندی می‌شود)
• عوارض کشاورزی
در واقع این و مالیات به عنوان بخشی از ثمره‌ای چه کسب و کار‌ها در طول یکسال کسب کرده‌اند، دریافت می‌شود.

مالیات غیر مستقیم

انواع مالیات‌های غیرمستقیم به صورت زیر هستند:
• مالیات بر مصرف
• مالیات بر ارزش افزوده افراد یا سازمان
• عوارض گمرک
این نوع مالیات‌ها همانطور که از اسمشان پیداست، به صورت غیرمستقیم از افراد جامعه دریافت می‌شوند.

بخشنامه کاهش مالیات مشاغل

در واقع سال ۱۳۹۹ قانونی تصویب شد که بر اساس آن تولیدکنندگان باید ۵ درصد کمتر از سال‌های قبل مالیات پرداخت کنند.در نتیجه پرداختی این کسب و کار‌ها از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد کاهش می‌یابد.همچنین در صورتی که شما جزء اشخاصی هستید که در این حوزه فعالیت نمی‌کنید اما می‌خواهد کاهش مالیات به شما تعلق بگیرد، می‌توانید نامه‌ای در این خصوص نگارش کنید.در این نامه شما باید مسئول امور مالیاتی مربوط به کسب و کار خودتان را خطاب قرار دهید و از او درخواست کنید که در خصوص سازمان کسب و کار شما بر اساس بند و قانون مدنظر بخشودگی مالیاتی در نظر بگیرد.در صورت موافقت با این نام می‌توانید از تخفیف‌های مالیاتی بهره‌مند شوید و در نتیجه مالیات کمتری پرداخت کنید.

 

جمع‌بندی

در این مطلب سعی کردیم به صورت کامل در خصوص موضوع کاهش مالیات نکات مهمی را مطرح کنیم و همچنین راهکار‌های اصلی و مناسبی را هم ذکر کردیم که بر اساس آن‌ها می‌توانید در جهت کاهش مالیات کسب و کار خودتان اقدام کنید.در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره تخصصی درباره کاهش مالیات کسب و کار یا سازمان خودتان می‌توانید با مجموعه دکترتکس تماس بگیرید تا کارشناسان ما به طور کامل شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

در این مقاله میخوانید

  • چطور گیف بسازیم؟
  • چطور حجم گیف را کم کنیم؟
  • چطور گیف بسازیم؟
  • چطور حجم گیف را کم کنیم؟

فرم درخواست مشاوره

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ

عزیز

اطلاعات شما در ویتاک ثبت شد و کارشناس شما در اسرع وقت با شما تماس خواهد گرفت